17 juli 2007

Med cykel igen

Kompisens ex efterlämnade en prima monark av sjuttiotalssnitt och den tillföll minsann mig. Mycket trevligt, får jag säga.
Och det känns rätt att vara en av de cyklande igen.
20% av malmöborna cyklar till jobbet och gör därmed en insats för miljön och hälsan.
Har en skitsnygg cykelhjälm med GAIS-märke på också.
Inte fel det heller.
Det är annars lätt att tycka att det är någon annan som någon annanstans ska göra det som behövs för att lösa klimatfrågorna.
Den egna bilen och de egna vanorna är liksom nödvändiga för att man ska kunna leva som man önskar.
Men svenska folket slutade röka inomhus.
Då går det nog att börja miljöanpassa resandet också.
Så höj bensinpriserna och inför trängselavgifter.
För bilåkandet måste ner.
När man cyklar runt i stan märker man också vilken plats bilarna tar.
Breda vägar, parkeringar, som delvis kunde använts till annat.
Det är moraliskt fel att vissa tar sig rätten att utnyttja mina barns hemmiljö för att dom inte pallar annat än bekvämligheten i att köra bil.
Är det dessutom människor som bor på andra håll än här i Malmö blir jag ännu mer frågande.
Jag köper att luften i stan inte är lika klar som i Kebnekajsemassivet, jag köper också att stan är något av en allmän plats.
Men aldrig, aldrig är det rätt att äventyra mina barns hälsa för sin frihet att snabbt ta sig hit och dit eller för att få kunna bo lite mysigt utanför stan.
Därför cyklar jag.
Därför sitter jag i tekniska nämnden.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Coolt! Jag tolkar det som att du testat, och att luften stannade kvar?/L

Anders sa...

Japp. Tack ännu en gång, du!

Anonym sa...

se där, du vill ju höja bensinskatten ;)

Anders sa...

Malve: Det är inget självändamål. Jag vill att utsläppen ska minska radikalt för att minska växthuseffekten och halterna av NO2. Hur det gör är underordnat, bara målet nås.

Anonym sa...

Ja, det förstår jag. Och det är viktigt. Men alla kan och vill faktiskt inte bo i städerna. Då är det fel väg att gå att börja med att höja bensinskatten. Börja med att utöka kollektivtrafiken istället.
Jag refererade till en tidigare kommentar för ett par veckor sedan.

Anders sa...

Problemet är att landsbygdens befolkning inte ens använder den kollektivtrafik som finns. Det har gjorts många tappra försök och resultattet är djupt medslående.