10 juli 2007

Öar.

Uffe fick en gitarr av sin svåger och rådet att behandla den som en vän, utan allt för stor respekt. Så ska all kultur behandlas, tror jag.
Som en vän.
Om det sen är ord, bilder eller text kan vara detsamma. Tänkte på det når vi gick ute på akvarellmuséet.
Många verkar nästan räddda för konsten.
Kanske ska man låta alla guidas runt av ungar som får berätta vad de ser och sätta igång lite aktivitet i förstockade vuxenskallar allt för fulla av borden.
Åh, Bohuslän på sommaren med grått hav, hårda klippor och glasspapper.
Brunbrända seglaransikten i Marstrand och en ljuvlig toscabakelse med utsikt över jollar, båtar, fartyg. Far från en ö till en annan till en tredje och en fjärde, varav en är min födelseö, den stora tunga ön mellan älvens bägge tentakler.
Öar är behändiga, om det inte är Grönland vill säga, behändiga därför att de börjar och slutar och för att vattnet är rogivande och inspirerande i alla väder.
I morgon, tåg till Stockholm klockan 10.03
I morgon, den enda på jorden som liknar mig utseendemässigt.
I morgon böcker, samtal, promenader.

3 kommentarer:

Anonym sa...

skulle nog vilja påstå att knodden till höger om dig (från mitt håll räknat) på bilden liknar dig. vid ögonen.

Anonym sa...

Trevlig resa! :)

Anonym sa...

hoppas att du har kul med dottern! och hoppas att du bloggar snart igen, man börjar ju få abstinens!!! *s*
fast jag somnar ju iofs tidigare på kvällen om du håller dig borta ... !