16 juli 2007

Alla lika, alla olika

Det är nåt visst med fördomar.
Som nu när jag gick från netto och hem; utanför porten bredvid min står en man men häftiga biceps, tribaltatuerad i sällskap med två små thailändskor.
Okej, dom var inte på väg till nåt feministiskt kampmöte direkt, tror man.
Men vem vet säkert?
Häpnaden över att den som borde vara min antagonist i själva verket är min vän, medan den som man räknade med som bundsförvant bara kickar iväg en lätt som en axelryckning, Påminner mig om att vi är alla lika, alla olika.
Det finns strukturer och skäl att generalisera, men också anledning att vara ödmjuk och vaksam.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är en hård värld för den med ett stort känsligt hjärta som ändå vill ha en stark integritet...att hitta balansen för att kunna få ro inte bara för stunden.Vad är ett skarpt intellekt och ett varmt empatiskt hjärta om man inte använder dem?