09 oktober 2005

Trots och frihet

Tänk att jag faktiskt trotsade höjdrädslan och gick hela vägen upp till toppen av Vor Frelsers kirke. Ja, man går alltså i en spiraltrappa på utsidan av tornet. Vinden ruskar om i ens hår och utsikten är magnifik, man ser hela stan, ändå upp till Dyrehaven i norr och ner till Kastrup i söder. I rätt sällskap kan man klara både det ena och andra.

Gick omkring på Christiania i flera timmar. Det kanske var sista gången, men Fristaden tycks ju ha mer än nio liv. CA tilltalar snarare min liberala än min vänsterådra. Friheten att leva lite utanför, lite som man vill, skapa sitt eget i alla bemärkelser. och, ja, jag ser även avigsidorna.Jag förespråkar inte droger.

Tycker Peter Eriksson gjorde helt rätt. Strider det mot lagar, så, okej, åtala honom. Det är det värt.

Öppet hus på sönernas skolor. Det är en sann fröjd att se och höra lärare behandla tonåringar med respekt. Det är ändå något visst att se förstaklassare jobba med siffror och bokstäver, allvarliga, med en lust att lära som man innerligt hoppas skall bestå.

Polisen skall ta krafttag mot stadens cyklister. Yeah, right. Bilarna blir fler och fler, liksom trafikoffren. Folk känner sig allmänt otrygga på stan på kvällen. Då satsar man på att jaga cyklister.

2 kommentarer:

dixi sa...

Ja tänk att du faktiskt gjorde det,
jag är djupt imonerad.

Anders sa...

Mmmm, men det krävdes en ledsagare, du vet