16 oktober 2005

Inte för att det är kul.

Jag har diskuterat bensinskatt och vårdnadsbidrag på olika ställen på nätet under den sista tiden. Det verkar som om jag hamnar i luven eller i alla fall i diskussion med kd-sympatisörer, men så får det väl vara. Apropå det skall jag förresten idag se Jönköping södra spela fotboll.
Men om vi tar det här med bensinskatten så är det så att bilar släpper ut en massa avgaser och tar väldigt mycket plats. Om man då sänker bensinskatten, så leder det antagligen till att folk kör mer bil och dessa problem förvärras. Detta kan man inte bara skita i och säga att: ja, men på landsbygden blir det i alla fall billgare att leva om bensinpriserna sjunker. I glesbygden är ett stort hus billigare än en tvårummare i Malmö. Nog har folk pengar till bensin där. Och om de inte har det så kan man ju införa nåt slags lantisavdrag (under förutsättning att de inte kör in till stan med bilen!).

Lyssna här, allting kostar!

Vill vi minska klimatförändringarna så får vi se till att folk kör mindre bil och mindre bilar. Jag tror att sveda i plånboken funkar. Ni som inte tror det får gärna komma med andra förslag. Det är inte för att det är kul som jag vill ha höga bensinskatter. Det är för att ingen kommit på nåt bättre sätt att minska bilåkandet.

1 kommentar:

Anders sa...

Hur gör man det då?