10 januari 2008

Seg januari

På en muslimsk friskola i Malmö jobbade en man som dömts för misshandel av sina barn, vilka också gick på skolan.
Räck upp handen alla ni som tror att det kunde hänt på en kommunal skola.

Att partivänner kan ha en så naiv syn på religiösa friskolor lämnar mig ingen ro. Hur sannolikt är det att tjejerna på någon av de islamska friskolorna för bada med bara bröst, tro (för att anknyta till en aktuell diskussion)? Hur sannolikt är det att de alls får bada med killarna i klassen?
I sydsvenskan ögnar jag genom en artikel där slöjor beskrivs som nån slags feministisk symbol. Frågorna om islam i Sverige är uppe till debatt och det är bra. Om inte vi snackar om det, så har rasisterna fri fart i frågan. Och det är inte så kul. Jag kommer inte undan att slöjan för mig är en symbol för kontroll av kvinnans sexualitet som fritar män från ansvar för sitt beteende. Kvinnan ska dölja sig, annars vet man inte vad som händer. Verkar hon lössläppt, får hon skylla sig själv.

Det är seg januari, men jag mår trots allt bra. Känner mig lite gnällig rent politiskt och för att planer grusas (den stora kränkningen, måste jag slå bort, annars kan jag inte andas.

Jag har vänskap i massor och kärleken ligger och slumrar. Det går an. Våra nyårslöften verkar funka.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, visst är vi duktiga! :)

Anders sa...

Är vi. Duger som fan.