23 januari 2008

Genuspedagogik

Tack.
Malmö regerar.

ORkar inte nu, men jag skulle kunna komma med hundratals exempel på brott mot läroplanerna i genusfrågan.
Som i måndags, då kollegan inte tyckte att en i gruppen skulle ha en rosa "tösatröja" på sig och sa det till honom.
Som när pojkar hivas upp i luften, medan flickor sätts att rita.
Som när sonens lärare är så glad för att det är så många flickor i gruppen.
Som när jag är en sån tillgång för att jag är man och pedagog.
Sånt och värre.

Eftersom Rosengård går före, så ska jag och Annika sitta nån timme i morgon och planera hur vi ska gå vidare för att ge hela förskolan genusglasögon.
Det funkar bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eeh, det skulle typ vara enklare att räkna upp ställena där läroplanen följs på detta område... Bra där Philipson! (Och Malmö stad)

Anders sa...

Det skulle det. Och jag instämmer i berömmet till Anneli. Hon är rak och tydlig i dessa frågor.