28 oktober 2009

Vi delar visionen.

När Anna F skrev på facebook att min blandning av kärlek och politik var bra och det hon först av allt tänkte på i samband med mig, så blev jag glad. Jag har liksom aldrig kunnat skilja på dom där sakerna: privat, personligt, politiskt. Det är liksom samma sak. Det är liksom jag. Min Sara har aldrig varit politiskt aktiv och är inte så oerhört påläst i strikt politiska spörsmål. Men ändå har hon en genuin grön övertygelse. Det bara är så självklart för henne. Det sammanhang vi möttes var helt allmänpolitiskt eller snarare opolitiskt, men vi fann varandra ändå, helt utan att diskutera ett ord i partipolitiska termer. Men det lyser liksom igenom ändå; den inställning man har till sig själv, sina medmänniskor och livet. Många är vackra och sympatiska, men inte alla reflekterar som jag. Som jag, fast utan att vara en kopia eller så. Sara sorterar mina sopor när hon är här och tycker att mitt sopnedkast är en anakronism. Hon styr stegen mot det kravmärkta inne på Coop extra nere vid torget. Ja, hennes grönhet är trygg och säker. Hon är den förändring hon vill se. Vi delar visionen i stort och i smått.

Inga kommentarer: