20 oktober 2009

Köksan och Jimmie.

Ända ut till Rosengård når ekot av Jimmie Smartskalles (nej inte han) prat om tio terrorceller och och Bröderna Lejonhjärta som dressmankostymerade Åkessöner. Köksan på jobbet sa idag att Sverigedemokraterna till stor del har rätt. Sverige anpassar sig för mycket till andra religioner än sin egen, sa hon och menade islam. Svenskarna ska hålla på sitt, sa hon också, kroat som hon är och drog valsen om att man inte får sjunga nationalsången i skolan och nån grej till (själv har jag aldrig hört talas om skolor som sjunger nationalsången, men jag har ju bara gått i fem-sju skolor och haft barn i fem, så jag har såklart inte sett allt). Nu finns det ju ingen svensk religion, men jag fattar ändå vad hon menar. Man kan åberopa religionen och i dess namn få lov att vara medeltida i sin barnuppfostran och rent av ohövlig och inte ta folk i hand och så. Så gör knappast dom flesta, dock. Mina muslimska kvinnor på jobbet gör allt från att krama mig till att skoja om hur haram det är att röra vid en man. Ingen större sak något av det. Relationerna mellan folkgrupperna på Rosengård är rätt avslappnad. Problemen för dom unga är snarare USA-inspirerad, om man säger så. Hiphop, islamism och sverigedemokrater har ju för övrigt ofta samma syn på kvinnor och på icke-heteronormativ sexualitet. Så folk kan kalla det nationalism, religion eller amerikansk subkultur och ändå tycka ganska samma, fast påstå saker om dom andra. Reaktionär skit kommer i många former och skepnader.
Köksan röstar nog inte på SD när det väl kommer till valdagen, men dom frågor hon tar upp är värda att funderas på. Finns det en svenk kultur som hotas och av vem? Att vi inte har rasister i riksdagen är nog en del av den svenska kulturen. Bra det.
Dessutom är nationalsången astråkig.

4 kommentarer:

helena sa...

Vi sjöng nationalsången när jag gick högstadiet i Sthlm. Långbrodalsskolan. Nu heter den säkert ngt annat men den låg precis vid Långbro sjukhus. Var ganska sömnigt eftersom nästan ingen av oss helyllesvenskar kunde texten. Detta i en skola där "invandrarna" bestod av en eller två adoptivbarn. Undrar vad bomberjackajimmie skulle tyckt om det. Eller nä. Skiter faktiskt i vilket.

Johan Hellström sa...

Problemen för dom unga är snarare USA-inspirerad, om man säger så. Hiphop, islamism och sverigedemokrater har ju för övrigt ofta samma syn på kvinnor och på icke-heteronormativ sexualitet. Så folk kan kalla det nationalism, religion eller amerikansk subkultur och ändå tycka ganska samma, fast påstå saker om dom andra. Reaktionär skit kommer i många former och skepnader.

Word!

Johan Hellström sa...

Jag minns inte nationalsången från skolan heller.

Däremot Den blomstertid nu kommer i aulan vid sommaravslutningen, och psalmer i kyrkan vid julavslutningen. Men nationalsången? Näe.

Anonym sa...

Bra sagt, som så ofta Anders! Reaktionär skit kommer i många olika former.
Men - skulle jag vilja tillägga - intoleransen är sig lik och alltid lika farligt enfaldig...
Fast det var ju det du sa, mao, jag vill väl bara instämma./ Peter