02 oktober 2009

Gränser; som om dom finns.

Örebro sportklubb anmäler GAIS för att en av våra fotbollsspelare inte haft sitt arbetstillstånd i ordning. Ett fotbollslag som inte förmådde att vinna genom att göra flest mål (ÖSK gjorde inga mål alls i matchen) använder sig av en inhuman metod som kallas migrationspolitik för att oförtjänt snika till sig poäng. Ty så vist ordnat är det att om du är född i Brasilien, så måste en cynisk myndighet som kallas migrationsverket avgöra om du är behörig att vistas och arbeta här inom 1809 års svenska gränser. Själv kan jag inte spela fotboll så värst bra, men däremot hade jag all rätt i världen att flytta från det fjärran Göteborg till det sydliga Malmö för att bo, arbeta eller göra vad jag vill. Det finns ingen rimlig anledning till att jag har större rätt att vistas i Malmö än Wanderson do Carmo i Göteborg. Det kanske inte är möjligt att låta alla som vill bo i Sverige göra det; jag vet inte. Men grundprincipen borde ändå vara att en människa får lov att bo där den önskar. Nu tycks grundprincipen vara att man undantagsvis får korsa gränser; gränser som varken är logiska eller nödvändiga. Eller hur?

1 kommentar:

S sa...

Håller med, det är helt jävla galet.