05 oktober 2009

Besök från Holland.

Det är fint med studiebesök från Holland, för då får man underbara sirapsvåfflor i present. Så är det alltid. Och det är vansinnigt gott. Men aldrig i livet att jag ger mig på att försöka beskriva verksmhten på holländska, engelska är svårt nog när man ska ha in facktermer och så. Så vi står där och beskriver så gott vi kan hur det är att integrera utvecklingsstörda och austister i en förskolegrupp och para detta med rosengårdslivets allmänna utanförskap, flerspråkigheten och det som cheferna kallar interkulturellt förhållningssätt i sina högtidstal.Holländarna ställer bra och relevanta frågor och efteråt säger chefen att dom påpekade hur respektfullt vi talade om och behandlade ungarna. Bättre betyg går inte att få. att nästan alla lovprisar vårt arbete står i kontrast till ropen på hemmafruar och mer tid med barnen, som vårdnadsbidraget mer och mer kallas. Jag tror att det är bäst för barn att möta fler vuxna tidigt. Kärnfamiljsnormen är inte till gagn för barnen, för det är så mycket man som förälder missar eller inte vågar se, av kärlek eller skam. Den svenska förskolemodellen är värd att slå vakt om, säger jag och besökarna från Holland nickar instämmande.

3 kommentarer:

Gittelin sa...

Jag tror oxå att det är himla bra för barn att möta flera vuxna i tidig ålder. Och när man jobbar med människor är respekt och ödmjukhet kanske det viktigaste! Jag gillar din blogg!

Anders sa...

Tack så mycket.

Cecilia sa...

Straupvåfflor är sjukt gott!