31 oktober 2009

Då, nu och framtiden.

Vi tänder ljus vid minneslunden och på vägen ut säger mellanbror att livet inte har någon mening. Jag håller med, men säger samtidigt att man får fylla livet med meningsfullheter, ha roligt och göra bra saker. Så följer ett samtal där det stora blandas med det pyttiga och det är jag och min elvaåring på en kyrkogård med fladdrande ljus och minnen. vi tror inte på gud eller evigt liv, det är inte det. Vi vårdar minnen och ger eftertanken en chans, snarare. Han är nyfiken och en brinnande jävul, precis som jag. Han vinner alla diskussioner på skolgården och blir tystad av fröken när han argumenterat någon sönder och samman. En dag ska han lära sig allehanda saker. som att sista ordet inte alltid är bäst. Som att det är okej att lämna en debatt. Ljusen i år var för Andreas, farsan, barnens och min mormor och min farmor. Dom är alla omnämnda tidigare i bloggen. Bortslitna från livet i förtid, men kvar i minnet som en påminnelse om att man ska göra allt det där man tänkte och att livet som sagt saknar mening och alltså står berett att fyllas med braheter.

Sara och jag åker till New York på nyårsafton. Vi gör det där vi säger att vi ska. Vi ska räkna ner till tolvslaget på Times square och shoppa billiga jeans på 34 st. Promenad i the Village på kvällen och i Central park på dagen. om det snöar går vi in och dricker kaffe på en diner. Så ska vi ha det. Jag ska se världens huvudstad igen. senast jag gjorde det var det höst som nu. Jag hade vunnit en frågetävling i tidningen Arbetet och flög med en grupp andra allmänbildade vinnare. I ett hotellrum på W 53 st såg jag på TV-n hur människor klättrade upp på en mur och både Times och posts löpsedlar skrek ut att the Berlin wall crumbles. Jag fällde upp kragen på farsans gamla skinnjacka och gick ut bland höstlöven i central park. Nu vaknar jag ur minnena av att mellanbror säger att han ska skaffa dreads. Nuet och framtiden är bättre än minnena. Det är väl en jävla tur det.

2 kommentarer:

Jennie sa...

Ska du åka tåg till New York?

Anders sa...

Hade det gått så hade jag.