25 oktober 2009

Gör matten själva.

Så här är det. Hela vägen från centralen och hem var det som om det där regnet från singing in the rain föll bara på mig lite lagom. Ni vet den klassiska scenen när det ser ut som en vattenkanna följer Gene kelly, tills han stoppas av en polis.
Jag vet att jag ska vara tacksam för regn. På sina håll ber man till gud om regn. När jag läste spanska, så minns jag att jag sa till alla att jag älskade regn. På spanska sa jag det. Men det var nog mest för att impa lite på tjejen som satt en bit bort, för jag älskar inte alls regn. Däremot står jag ut med det. Halvt motvilligt. Medan halva min bekantskapskrets kommun- och landstingsdagat i Örebro har jag visat Sara musikkullen ute i västra hamnen och ätit indiskt och druckit svindyrt snobbkaffe. Vi såg nedladdad Woody Allen och bästa underbara A lovesong for Bobby Long. Så bestämde vi oss för att resa till New York på nyårsafton.
Det fanns en tid då jag alltid ville vara med när partifolket möttes och sen en tid när jag höll mig undan. Nu kan jag vara med ibland.
Men jag är hellre med Sara eller ungarna.
Maria Wetterstrand är nära nog ett politiskt geni. Men småföretagsamheten är inte den fråga som lyfter partiet. Det är klart att alla stora företag varit små och att folk med idéer ska få stöd. Men även framöver kommer dom allra flesta svenskar att vara anställda i offentlig sektor och i större företag med år på nacken. Naturligtvis skulle jag kunna säga upp mig från Rosengårds sdf och starta en privat förskola, om jag iddes. Men det skulle inte spela så stor roll eller göra nån skillnad. Naturligtvis kan en socionom öppna privat konsultverksamhet och en sjuksyrra frilansa. Men för dessa - tre av de största grupperna högskoleutbildade är det i princip offentlig sektor som gäller. Och våra yrken befolkas av människor som redan nästa år kan rösta grönt om vi talar till dom. Dom har koll på helheten och funderar på frågor om livskvalitet. Egenföretagare är påfallande ofta hantverkare i SUV, mindre ofta keramiker i kulturhus. Gör matten själva.

Inga kommentarer: