03 oktober 2008

Kaos på Värnhem?

Det är visst trafikkaos här på Värnhem, om jag ska tro mitt husorgan. Själv märker jag ingen skillnad, faktiskt. Mitt liv står på spel varenda morgon, när villafolkets plåtarmé väller in och på eftermiddagen när showen körs baklänges.
Gatukontorets hitsända tjänstemän uppmanar i tidningen alla bilister att åka kollektivt eller cykla. Fint sagt och helt i enlighet med den rödgröna majoritetens uttalade uppfattning. Kunde nog vara en god idé även dom dagar som det inte grävs eller byggs rondeller. Men som grön och värnhemsbo fascineras jag av den naivitet som präglar uppmaningar och "incitament" att förmå bilister att välja bort bilen. Bilister kan inte lockas bort från bilåkandet, har man gjort ställingstagandet att den egna bekvämligheten är viktigare än miljön, så står man fast vid det. Fatta det nångång. Lustiga kampanjer hjälper inte, artiklar i sydis hjälper inte och inte heller ord om klimat, pengar och trafiksäkerhet. Det som hjälper är förbud och avgifter. Blir det krångligt och dyrt att köra bil i stan låter många bli. Då minskar utsläppen och trafikolyckorna, förutom all plats som vi värnhemsbor får till skänks i vår barrio. Och GK-tjänstemännen kan sitta tryggt på sina kontor och sydis kan skriva om hur bra vi trivs här hemma på Värnhem.

Inga kommentarer: