02 oktober 2008

Hässleholm ToR

Åker och lär mig om utecklingsstörning, om AKK och Down´s syndrom och mer. På lunchen pratar jag med en trevlig pedagog från Vollsjö om arbetsförhållanden, meningen med livet och om privilegiet att få göra nytta för andra, särskilt då de ungar som har det svårast. Det är viktigare än lön, enas vi om.
På vägen hem hittar jag en pokertidning på sätet. hade ingen aning att det fanns tidningar om kortspel. Men det innehåller tips och tricks för pokrandet. Snabba pengar utlovas inte, utan det beskrivs som en vetenskap, som nåt viktigt. Men det är ytlig skit, trots glanspappret. Drömmen om genvägen till lycka, genom att lura sina medmänniskor i kortspel. Vad som helst för pengar, liksom. Jag är fanemig hellre fattig. En annan man på tåget sitter och pratar i mobil om sin resa till Thailand. En kvinna ska visst komma hit och bli hans fru. Han låter nöjd, det traffickande svinet. Så läser jag här på nätet hur regeringen ska komma undan en könsneutral äktenskapslagstiftning. Man döper om ordet "äktenskap" till "giftermål" i balken, så vips har man löst knuten. Och kyrkorna får behälla sin vigselrätt och rätt att diskriminera. Undrar om dom viger mannen på tåget och hans thaikvinna?
Sen kommer jag lyckligt hem till malmö och hämtar mina glada ungar vid skolan.

Inga kommentarer: