22 oktober 2008

Tråkig faktanörd.

Det är inte värst kul att behöva strida öppet med sina samarbetspartner, men ibland ser jag inget annat val. Som idag. En åtgärd som kallas trafikdämpande dämpar inte någon trafik och då måste jag påpeka det, oavsett vilka bortförklaringar tjänstemännen kommer med. Ett låååångt åtgärdsprogram mot kvävedioxid med 18 punkter genomförs knappast alls, särskilt inte de tunga punkterna som skulle innebära färre bilar i stan. I sak är det oftast klockrent; vi som vill begränsa biltrafiken har fakta med oss, medan bilkramarna oftast går på känsloargument. Tillgänglighet och frihet kör dom med, den där friheten som gör att mina barn inte förrän nu kan gå själv till skolan. I wipe my ass med bilisternas frihet och behov av tillgänglighet. Hemma bänkar jag mig i soffan och ser hur vägverkets GD inte har koll på ABC om fakta kring hans omhuldade förbifart Stockholm. Igen, alltså.
Bilismens förespråkare må h snygga kostymer, men deras faktaredovisning påminner mest om dammsugarförsäljares. Det gäller våra liv, det gäller våra barn. Vi ska fortsätta att vara tråkiga faktanördar, vi gröna.

1 kommentar:

Anonym sa...

När det gäller minskning av bilmassan i stadskärnor behövs "faktanördar"! :)