13 oktober 2008

Fördomsfull, moi?

Jo, jag är nog det. Jag som alla andra. Men vissa anklagelser begriper jag inte helt. På ett forum där jag brukar hänga, så efterfrågdes det om vänners åsikter hade någon betydelse och jag svarade sanningsenligt att för mig är det så att jag nog kan tänka mig att umgås med människor med alla möjliga åsikter, men att rasister går bort helt och att umgänge med kd-are, på grund av deras homofobi och familjefundamentalism, svårligen är förenligt med dem och det jag håller kära och kärt. Då fick jag plötsligt höra hur fördomsfull jag är som verkligen tror att kd-are har de värderingar som de gick till val på. Det var tydligen över någon slags gräns. För mig är det lika fördomsfullt som att moderater vill sänka skatter och vänsterpartister höja dem.
För övrigt led jag med Reinfeldt igår när han var tvungen att försvara Hägglunds: "så har det alltid varit och så ska det alltid vara". Alla utanför homofobleden ser den haltande logiken i det. Men Maria öste på och var som vanligt både vackarst och bäst i debatten. Fina åsikter gör en vacker, det kunde jag kanske skrivit på det där forumet. Eller är det måhända en fördom?

Inga kommentarer: