09 oktober 2008

Religiösa friskolor är åt helvete fel.

Flickan på jobbet som inte längre fick bada och helst inte leka pojkiga lekar, kommer nästa år att börja på en muslimsk friskola där det bara finns tjejer i klassen. En annan liten tjej lyfts efter bara några månader hos oss över till en mystisk arabisk icke-kommunal förskola i närheten. Jag tycker det är förjävligt. Samtidigt är jag med i ett parti som lvordar allt vad friskolor heter, inklusive de religiösa. Kanske kan samarbetet med s resultera i att vi ändrar vår plågsamt naiva syn i friskolefrågor. Här och nu innebär de religiösa friskolornas expansion att det växer en klyfta i Rosengård och andra liknande områden, mellan de ungar som sakta men säkert lär sig religionsfrihet och demokrati och de som binds i medeltida och/eller sektvärderingar. För mig får man välja att tro på andar, spöken, gudar eller flygande spaghettimonster, helt efter behag. Men som barn ska man få lov att se och testa och ifrågasätta. Därför måste de religiösa friskolorna försvinna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Instämmer helt! jag har inget principiellt emot skolor med annan pedagogisk inriktning, kanske kan det hjälpa vissa för vi lär oss trots allt på olika sätt.

Men religiösa friskolor! Det talas om föräldrarnas rätt att få välja skola efter sin övertygelse men med vilken rätt vill man förvägra sina barn att utsättas för andra åsikter än sina egna? Jag tycker skolan ska ge vidgade perspektiv på tillvaron inte skygglappar!
/Markus