04 oktober 2008

Aningen naivt om vårdnad.

Två av partiets riksdagsledamöter har motionerat om att ett barn ska kunna ha fler än två vårdnadshavare. Eftersom jag så sent som idag hade en smärre konflikt med den som jag delar vårdnad om två av mina barn med, så har jag kanske en annan ingång än kamraterna i riksdagshuset i frågan. Inte för att jag vet så mycket om deras utgångspunkter, men det verkar som om man hoppat över eventuella relevanta invändningar. Det är stundom olidligt svårt att samarbeta med EN med-vårdnadshavare och hur ska det då bli med två eller fler?

Inga svar på det i motionen och inga svar på det någon annanstans heller.
Frågan är också hur fler vårdnadshavare ska släppas in i ett barns liv. Ska de ursprungliga vårdnadshavarna godkänna eller räcker det om mitt ex tycker att hennes nye snubbe ska in i gemenskapen?

Frågorna blir många. Jag säger nog nej så länge.

3 kommentarer:

hondjuret sa...

Alltså hur då fler vårdnadshavare? Exets nya, och min nya - skulle de också bli vårdnadshavare liksom?
Låter upplagt för jättekonflikter. Svårt nog för två att komma överrens ju!

Anders sa...

Det är antagligen framför allt med sikte på de polyamorösa konstellationerna och när ett bög- och ett flatpar skaffar ungar ihop. Men scenariot med straighta ex är nog mer sannolikt.

Anonym sa...

Ah - såklart. Tänkte inte på den varianten. (Där ser du vilka skygglappar jag går runt med btw)
/Hondjuret