15 juli 2009

Som såser på falafeln.

Och här är en nödvändig sida på nätet för oss malmöbor. Allt om falafel. Inget är så mycket Malmö som just falafel. Eller falaflar, som man också kan säga. Kanske renderar även en sån kommentar mig epitetet självgod. Ingen vet. Pöbelns dom kan vara hård mot den som inte rättar in sig i ledet. Man ska ju gilla små röda stugor utspridda på nån jävla slätt, snarare än mångfald och mångkultur. Min släkt tillhörde dom som vägrade vara pigor och drängar under despotiska bönder. Sen hundra år bor vi i stan. Frihet, mångfald. Redan i mitten på åttiotalet sjöng Dan Hylander om vår stad att den var som en människa med hjärta och blod. Ibland ser jag honom på stan, kort med skinnjacka. Ibland ser jag den nyfrälste Göran Skytte med. Mångfald, som sagt. Som såserna till falafeln.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Nu kommer du säkert att skratta ihjäl dig men jag har aldrig ätit det och vet inte vad det är.

Jag drömmer fortfarande om att flytta till Skåne och snart kommer jag/vi 108 mil närmare så jag ska nog spara den där kartan och åka dit en helg och testa. :-)

Jag förstår vad du menar och håller med även om jag gillar allt. Jag gillar röda stugor men jag älskar stan och mångfald. Har bott på flera ställen men älskade åren i min barndomsstad när jag flyttade hemmifrån och bodde i ett sk getto. Där fick jag mina bästa vänner från hela världen och jag har bott hemma hos dem i sina länder och det har varit lärorikt och roligt!

Malmö är en vacker stad tycker jag. Det lilla jag sett!

Nina

Anders sa...

Falafel är alltså kikärtsbollar (ser ut som talgbollarna man lägger ut till fåglar på vintern) och det äts i pita eller rulle med sallad och sås som tillbehör. Kommer från mellanöstern, där det äts av både israeler och araber med samma förtjusning. Oavsett matregler och principer funkar det. Halal, kosher, veg, vegan, därför har det slagit igenom så stort i Malmö. Sen är det billigt med. I alla fall i Malmö (15-25 spånn).