15 juli 2009

Låt bilisterna betala oss.

Bilmänniskor är så roliga. Jag läser på en blogg om en gravid kvinna att hon nu har köpt ett babyskydd (tydligen nån slags bilbarnstol), "för annars kommer man ju inte hem från sjukhuset". På sant, liksom. På samma vis har jag hört föräldrar berätta om barn som "måste" skjutsas till aktiviteter och att man var "tvungen" att skaffa ny bil för att kunna åka på semester. Vanebilister har ett handikapp och det är att de tror att deras livsstil är nödvändig, oundviklig. Om dom tänkt två steg längre så skulle dom fattat att deras möjlighet att köra bil kors och tvärs (delvis på min bekostnad) bygger på att jag och en massa andra människor cyklar eller åker kollektivt. En tredjedel av oss malmöbor cyklar när vi ska någonstans. Om vi hade bilhandikappet och trodde att bilen var nödvändig enligt ovan, så skulle ingen kunna köra någonstans i stan. Allt skulle proppas igen och fler än någonsin skulle dö i cancer (dessutom). På global nivå vore det en katastrof värre än tsunamin och svininfluensan tillsammans. Själv behöver jag inget tack för att jag avstår från bilen. Det räcker med pengar. Det vore i allra högsta grad rimligt att vi som avstår från att köra bil får rena pengar in på kontot som tack för det. Vi gör en insats för folkhälsa och miljö. Låt bilisterna betala oss för det.

Inga kommentarer: