03 juli 2009

En halvdag på tåget.

En halvdag på tåget med småkillarna och Hanif Kureshi. Killarna lyssna på musik eller spelar Nintendo DS och jag studerar mina skor mellan läsupplevelserna. Utslitna av asfalttramp och hoppande i bohuslänsk granit och lite röda i kanten av gruvvatten från Falu koppargruva. Dom följer inte med till Rom på söndag, utan ersätts av nya tjusiga exemplar. I den eviga staden ska man vara stilfull, liksom, och decent klädd innan man besöker de kristnas högborg, förstår jag av gajdboken.
På tåget har minstebror samma tröja som i tre dagar, kompad av slitstarka jobbarjeans med oklart ursprung. Och gympaskor. Mellanbror har en tröja som det står: IT´S ONLY ROCK AND ROLL, BUT I LIKE IT och till det badbyxor och ljusblåa foppatofflor. Dom har hittat sina stilar. Eller ostilar. Kanske borde jag klä ut dom som sjömansgossar eller PoP-prinsar, men jag vill inte. Inget kunde intressera mig mindre. Sara har brett oss mackor och blandat saft och vi svettas genom två byten, ett i Sala och ett i Norrköping. Mellanbror lägger huvudet i mitt knä och jag tänker att jag räcker till för dom, trots deras otrendiga outfits. Man får veta vad man vill med sin uppfostran och det jag mest vill är självständighet och empati. Så här satt jag aldrig med min farsa. Det var rökfyllda bilar med P3 ständigt påslagen och kärnfamiljssjälvklarheten. Jag kan inte minnas att normen någonsin ifrågasattes, samtidigt som jag aldrig såg spår av homofobi eller rasism. Men skulle vi träffa någon av farsans bisnissbekanta, så fittade han ut mig i konstiga machestersaker, för att slippa skämmas. Jag lärde mig tidigt hur det går till i männens värld och bestämnde mig tydligt för att aldrig bli en del av det. Ingen brydde sig nämvärt.
Nu tror jag inte att det är smart att dela upp i mamma- och papparoller, utan ungarna ska ha tillgång till många vuxna sätt att vara. Jag höll mig mest till morsan, i vilket fall som helst.
När vi glider över gränsen och in i Skåne, så är det dimma över fälten och hemma i Malmö är det hett. Den nya bussbron är nästan färdig.

Inga kommentarer: