05 juli 2009

Inte fiiint, liksom.

Här i Malmö gillar vi spontankultur. I alla fall vi gröna och eftersom vi sitter i majoritet, så får vi igenom saker. Vi gillar att allt inte är institutioner och fiiint eller obegripligt. Sen har vi också festivalen med tingeltangel och massor av gratismusik under en vecka i augusti och hela sommaren: sommarscen Malmö.
I Göteborg går man åt andra hållet. Där har ömrövade kostymnissar i centrum och butikernas tuggummituggande bimbos, i skön förening, lyckats få kommunen att förbjuda gatumusik. Det är så störigt att folk sjunger och spelar utan att det kostar något och utan att det ger utslag i HM:s försäljningssiffror eller i reklamnissarnas kampanjer, liksom. Det är ocoolt och ofint.
Ingen har koll och därför ska det förbjudas. I Malmö tycker vi att det offentliga rummet är för alla. Därför får vi stå ut med el-jehovas som attackerar oss och med att för sjunde gången samma dag höra panflöjtsmusik och ännu en version av Mr tambourine Man. Passar det inte så kan man ju bosätta sig i nån förort eller ta ett jobb i skogen. Liksom.

2 kommentarer:

magnus sa...

Hej du, nu är jag på iogt-kongress. Eller rättare, har varit i tre dagar och förkovrat mig. Mycket intressant. Många väldigt bra seminarier. Har nog kanske bestämt mig, som det heter bland oss velpottor, att gå in och arbeta i organisationen. Jag gör det med skräckblandad förtjusning och något slags hatkärlek. Men känner väl att jag varit i karantän länge nog, nu. Dock fortfarande partilös, men kanske med något tydligare sympatier än på länge.

Är på väg upp genom bohuslän, förresten, men är du redan i Falun, alltså?

Men du, jag har blivit gammal och halvblind, kan inte läsa långa rader mot mörkgrön bakgrund. Vi förstår att du inte är "light" även om du skulle ändra till något mer lättläst ljusgrönt. Och kortare rader... Förlåt pekpinnegnäll, men jag vill gärna läsa dig så snabbt och lätt som möjligt...

Ha en fortsatt fin sommar

Anders sa...

Du hör hemma i en organisation, Magnus. Och IOGT är ju en RÖRELSE på ett annat sätt än exempelvis mp. Ska kolla färger. Nygrön, liksom.