22 augusti 2009

Hanna och bonusdottern.

En av Sveriges allra bästa fotbollspelare genom tiderna har dragit på sig en skada och lägger av. Kanske fick hon aldrig den riktigt tunga succén som vi hade hoppats på, speciellt inför VM 2003. Men hon är den spelare som gjort flest mål i landslaget och placerar sig därmed precis före andra legendarer som Pia Sundhage och Lena Videkull. Tack till Hanna Ljungberg för allt och nej, dom är inte släkt.
När jag går tvärs över torget på väg till COOP Extra för att köpa blåbärssoppa till mina magklena ungar, så pratar jag i telefon med Sara, som står vid sidan av fotbollsplanen, precis som jag själv gjort så många gånger. Men det är ingen allsvensk match, utan en jämn och hård tioåringsmatch på kopparvallen i Falun. Vi pratar om att vi måste hitta en bra klubb till hennes ungar när dom flyttar hit. "Och så ska dom såklart ha ett bra tjejlag", säger jag och tänker på den fotbollsspelande bonusdottern. Det är ju fan att det fortfarande måste sägas såna saker. Och varför har småtjejer tröjor där det står ZLATAN?
Varför står det inte HANNA?

1 kommentar:

Anonym sa...

Backarnas FF är en bra klubb

Anders