01 mars 2008

Hellre svart i rutan än 9A

Skolan i Malmö tänker jag däremot inte hylla.
Tvärtom är jag rätt så förbannad och droppen är klass 9A-idiotin. Eva-Marie Schultz, så heter hon, rektorn för Johannesskolan som idag bättrar på sin karriär med hjälp av SVT:s vidriga dokusåpa.
Ja, jag råkar veta rätt väl vem hon är.
Jag hade min son under hennes vingars beskydd under några år på Rönnenskolan, en tid när sonen ständigt och jämt fick höra hur slarvig han var, hur okoncentrarad och omogen han var. Trots detta gillade han att gå i skolan, men tron på den egna förmågan var i botten.
Som ordförande i föräldraföreningen fick jag höra om hur viktig just Rönnenskolan var, om hur angeläget det var att bevara denna skola (som är nedläggningshotad, därför att privata och religiösa skolor dränerar stans skolor + att den ligger kilometer från upptagningsområdet). Inte ett ord om vad som var så bevaransvärt, utan bara: Rönnen ska vara kvar. Med religiösa skolavslutningar och hela kitet.
Show off och yta skapar inga bra skolor. Betyg är trevligt för en uppåtsträvande medelmåtta, men betydelselöst för dem som lyckas och överjävligt för dem som misslyckas. Det är inte en enskild influgen dead poets society, som skapar bra utbildning för alla, utan en känsla av att alla är välkomna, olika, men lika värdefulla. En balans mellan kollektiv och individ. I Malmö går utvecklingen åt motsatt håll. Koran- och bibelskolor och fancy privatskolor krossar den sammanhållna skolan och dessutom ägnar sig Malmös skolor åt sortering och utslagning med nivågrupper och specialdesignade alternativ.
Hit har inte den rödgröna omställningen nått än.
Det är på tiden, nu.
Och hellre svart i rutan än 9A.

Inga kommentarer: