15 mars 2008

Bandy och vargar, liksom

Ta en tur in det svenska kärnlandet.
Det luktar gran och så snöar det på vintern.
Man intresserar sig för bandy och så är man rädd för att vargar ska komma och äta upp deras hundar och småbarn. Bandy är nån slags kulturyttring, intimt förknippat med supande och manlighet. Men spelet är lätt att lära sig, fast svårt att följa i TV. Bandy och vargar, liksom. Och rally.
Hur tänkte mina föräldrar när dom placerade mig i en sån miljö?
Hade jag stannat i skithålan, så hade jag kanske också suttit med en prilla under läppen och pratat om att alla vargar borde skjutas och spekulerat i om Sandviken eller Edsbyn skulle ta det i år. Och mekat med bilen.
Kul det där med vargar och hundar, förresten. Av alla hundar som dött en olycksam död under åren 2000-2005, så har 7252 blivit påkörda, 135 blivit vådaskjutna och 78 angripna av kungsörn, björn, varg eller lo. Jägare är typ dubbelt så farliga för hundar jämfört med alla stora vilda djur sammantagna. Sen är folket i skithålans omland rädda för att låta sina barn gå till skolbussen, för vargen kan ju komma. Därför skjutsar man barnen i bil till skolan istället. Det är man inte rädda för.
Det är bara det att under 2007 omkom 490 människor i bilrelaterade trafikolyckor i vårt kära land och, nä, det finns inget känt fall av vargattacker mot människor i Sverige.
För övrigt vinner Edsbyn. Och jag flydde från skithålan så fort jag bara kunde.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var klokt gjort av di. Att fly alltså.

Anders sa...

Nu har jag slutat fly, i alla fall. Det tog ju sin tid.