21 mars 2008

Reser

Vaknade av mg själv tidigt och tankarna bara fladdrar iväg.
Långfredagen för mig till en solig sommar i det (sken)heliga landet, bussen som sakna rör sig ner på serpentinvägen mot Tiberias, sjön som lyser blå och Golanhöjderna där bakom. Idag ska jag också ut och åka buss, byta i Jönköping och i Mariestad, också det vackra städer vid sjöar.
Men utan nedrivna moskéer, såklart.
Vänern och Vättern som man läste om i skolan, men som alltid är kalla att bada i, åtminstone Vättern. Mitt förhållande till granskog och svenskt inland är lite komplicerat, jag föredrar hav och vind.
Andra tankar som liksom biter sig fast är mer plågsamma minnen av underbara saker, om ord av bekräftelse, om att så här skulle livet levas på riktigt.
Det blir en börda att vara tvungen att ta sig igenom Västergötland, även om det är på behörigt avstånd från den vidriga slätten. Jag hade hellre åkt tåg, men jag kan inte kosta på mig den lyxen, tyvärr. det är en annan diskussion, den om vad resor borde kosta och det finns mycket om och men.
Nu; frukostbricka med present och levande ljus till ett födelsedagsbarn.

Inga kommentarer: