16 mars 2008

Kulturrelativism?

Ibland går jag till puben och kollar på fotboll med äldstebror. Numera blir det kaffe eller cola, men det är trevligt och jag skulle aldrig döma alla efter nån enstaka som skriker att Rangers spelare inte är män eller att italienare är filmande spagettiidioter. En period stod vi med celticfansen och hörde dem sjunga you are my Larsson, my only Larsson eller hail, hail, the celts are here. Ingen integration så långt ögonen kan se.
Jag vet britter som bott här i trettio år utan att lära sig svenska. Jag vill dessutom påstå att britters kvinnosyn och integrationsbenägenhet inte skiljer sig dramatiskt från de araber jag träffar på daglig basis. En skillnad är såklart att en samlade svenska vänstern aldrig skulle gå ut och demonstrera för britters rätt att jaga räv eller dricka äcklig öl natten lång på Manchesters gator och torg eller att det skulle samlas in namn mot britters rätt be till gud eller Blair eller vad man nu tror på. Själv tycker jag att det är samma sak vilket som. Det är inte rasism att säga att britter och danskar super som svin eller att slöjor enligt min mening är ett uttryck för vilja till kontroll av kvinnors sexualitet. Och att bilder på en jävul som bajsar på Jesus är lika smaklöst och trist som mohammedteckningarna. Men ingetdera ska förbjudas.

Inga kommentarer: