09 december 2005

Lönelyft

Min vänliga chef la en fjuttig löneökning ovanpå min redan kassa lön. Det betyder att jag hamnar strax över den svenska medianlönen, ungefär jämsides med tjugotreåriga elektriker (som fr o m idag strejkar för högre lön) och en bra bit efter mina jämnåriga på byggen och kontor.
De flesta i min verksamhet är antagligen mycket unga, eller så har dom en ekonomi som bygger på att den andre tjänar mycket mer. Kvinnorna i mitt yrke gör skit för mig genom att jobba 75% och ta ut all föräldraledighet. Genom att dom accepterar idiotiska gamla könsroller i det privata, får jag svårare att försörja mig och leva ett gott liv.
Vårt yrke blir nån slags charity, trots att vi faktiskt är den populäraste yrkesgruppen i mätning efter mätning.
Hur länge skall det vara så?

1 kommentar:

dixi sa...

nähä?
Den populäraste yrkesgruppen måste ju ändå vara min brasch, *blink*