02 december 2005

Hemma i stan.

Läste i Ystads allehanda om en kvinna som nu hade lämnat Malmö, efter att för åttonde gången ha fått sin cykel stulen.
Sicken otur.
Jag har bott här sedan augusti 1983 och bara fått cyklen stulen en enda gång. Ja, i städer kan man få cykeln stulen, för där finns människor.
I en stad som Malmö finns också alla de som inte kan låna pengar för att köpa en hästgård eller en röd liten stuga på landet.
Några av oss stjäl, det är sant, men man får ta det onda med det goda. Att jag nästan alltid är i städer när jag reser, att jag bara kan tänka mig att bo i en stad är just för att här finns människor.
Och människor är intressantare än lavar och harar.
Hus är häftigare än träd.
Klart jag gärna tar en skogspromenad, men ingenting går upp mot att bli en del av stadsvimlet. Dofter, föremål, arkitektur och parker. Strandpromenader, restauranger, kaféer, affärer, museum.
Ja, jag är där jag vill vara.

Inga kommentarer: