03 maj 2010

Men kom hit och ta debatten då för fan.

"Lyft på locket". "Våga ta i frågorna". "Man får förstå att folk reagerar".
Sådär går snacket. Vi påstås inte engagera oss i den oerhörda problem som integration eller snarare bristande integration sägs orsaka.
Nu bor jag i Malmö för all del, Sveriges fjärde invandrartätaste kommun, men för mig är hela diskussionen om rasismen som reaktion på att vi i dom etablerade partierna inte bryr oss helt obegripligt. Det finns ju för fan inte en fråga (jo, klimatet) som det snackas så mycket om, både bland politiker och vanligt folk. Och nästan alla beslut som fattats och förslag som ställts har inneburit inskränkningar för människors rätt att komma hit från andra håll. Och det snackas om hemspråk, om slöjor, om diskriminering, om Rosengård så där i störta allmänhet, om burkor (fast det knappt finns) och om att ta seden dit man kommer och om arbetslöshet och om kvinnoförtryck. Inte vid ett enda tillfälle har jag som politiker eller människa vägrat ta debatten eller undvikit frågorna. Så härmed bjuder jag in er alla att komma hit, bjuda mig på fika eller vid något nnat tillfälle diskutera vad som helst som har med invandring, islam, och integration att göra. Any day, any way. Kom och ta debatten, för fan. Snacka inte bara.

Inga kommentarer: