11 maj 2010

Låt det kosta.

Man ska stå får det man står för även när det blåser. Att offra ett finger eller en tå är sällan god taktik, utan ger oftast bara mersmak åt den som vill hugga hela dig. Varghatarna hatar lika mycket nu som när "miljö"-ministern Andreas Carlgren släppte lös vargslakten i början på året. Nu med den skillnaden att dom vet att dom kan vinna genom att dissa lagarna. Och nu när euron sjunker som en sten och börserna svajar, så står jag ändå fast vid mitt stöd till den gemensamma valutan. Euron är ett fredsprojekt och vi bortskämda svenskar som inte upplevt krig på 200 år kan fråga runt lite. Finlands och Tysklands gröna är varma eurovänner. Ingen tillfällighet, precis. Men det finns såklart rimliga argument mot gemensam valuta också. Min poäng är inte att jag alltid har rätt, utan att man ska sitta i båten och hålla på sina övertygelser. I den värld jag vill leva i finns det vargar och en gemensam valuta. oavsett om det kostar röster i skogen och även när Grekland sätts under tvångsförvaltning och allt gungar. Ge dom inte ett lillfinger, inte ens en nagel. Låt det kosta och det måste.

Inga kommentarer: