16 maj 2010

Family values leder till att relationerna spricker.

Det här är en intressant artikel. Precis som några av oss anat, så är konservativa family values inget annat än en bra grogrund för skilsmässa, medan jämställdhet får oss att hålla ihop mer. Därmed sjunker Sarah Palins och hennes svenska vänner i KD:s argumentation som en sten. Som KD:s opinionssiffror, som idag i SIFO:n noterar 3,5. Egentligen är det ganska självklart. Relationsmodeller där man blandar och ger och inte binder sig i försörjar- och markserviceroller är hållbarare, därför att det är fan så mycket roligare att leva fler delar av sin potential än att fackas in i traditionens trista mallar. Ändå händer så lite. I Rosengård där jag jobbar har tiden nästan stått stilla. Inga pappor tar ut föräldraledighet eller VAB, få mammor bidrar så värst till försörjningen och ingenstans i stan är folk så sjuka och tycker så synd om sig. Paradoxalt nog påminner det om den svenska landsbygden, lika instängt och konservativt och lika mycket längtar folk därifrån och drar ut i friheten så fort dom kan. Idag skriver förresten Gudrun Schyman så otroligt bra i sydis. Om alkohol. Läs.

2 kommentarer:

Sofia sa...

1) jag ser fler pappor ute med sina barn i Rosengård än någon annanstans, och jag bor där. Sen om det beror på många barn + arbetslöshet eller något annat vet jag inte, men jag ser många pappor som är pappor i Rosengård.

2) Jag köper inte det där med försörjning heller, jag tror det varierar extremt mycket med
a) tid i Sverige
b) psykisk ohälsa i familjen
c) etnicitet/kulturen i ursprungslandet

jag har dessutom fått för mig att invandrarkvinnor som hunnit lära sig lite svenska är mer gångbara på arbetsmarknaden (vård, barnomsorg, städ) än vad deras män är, men jag har ingen källa på det, så det kanske är fel.

3) att folk är sjuka och vill flytta från Rosengård kan nog huvudsakligen härledas från andra saker än traditionella familjevärderingar, till exempel arbetslöshet, PTSD (eller hur nu den där förkortningen är), att man förlorat sitt kulturella sammanhang med mera...

4) Och vill alla flytta ifrån Rosengård? Vad anser du som har lite insider-insikter om Aje Carlboms tes om frivillig enklavisering till exempel?

Anders sa...

1. Det där stämmer helt enkelt inte. Om du jämför lekplatsen på Kungsgatan en vanlig våreftermiddag eller lekplatsen mitt på Möllan vid samma tid, med vilken lekplats som helst i Rosengård, så märker du skillnaden. Och i förskolan är det hela tiden mammorna man kommunicerar med, med få undantag. Skillnaderna är uppenbara.

2. Fler och fler pappor får - enligt min upplevelse - vita eller eller svarta jobb, medan mammorna ofta "studerar" mellan vabbar och barslar. Pappa i busschaufförsuniform och mamma i slöja och lång klänning är en vanlig syn. De kvinnor jag träffar lämnar sällan Rosengård. Man kan dålig eller ingen svenska efter fem-tio år, trots att de kan ha varit inskrivna på SFI i år.

3. Tvärtom mot dig ser jag inte att man förlorar sitt kulturella sammanhang, utan att man påfallande ofta biter sig fast i det gamla från hemlandet. så till den milda grad att hemlandet ofta "går om" expatsen i modernitet. Och det är ett evigt springande till vårdcentralen för verkliga smärtor eller allmän livsleda.

4. Omflyttningen i Rosengård är enorm. Naturligtvis finns dom där som Aje Carlbom älskar att snacka om, men de flesta drömmer sig därifrån och det är ett stort problem, kanske den största politiska utmaningen inför nästa mandatperiod. vi måste ge förutsättningar för en boendekarriär i Rosengård. Radhus, fler bostadsrätter - samtidigt som det måste finnas bostäder för dagens rosengårdsbor.