18 maj 2010

Pedagogik v/s politik och minstebrors framgångar

Sen var jag ju på utvecklingssamtal med minstebror, hans lärare, en från fritids och en lärarstudent. När jag kom in såg det ut som en rättegångssal med exet och sonen på ena sidan och personalen på den andra. Men det blev ett avspänt och trevligt samtal, som det ju kan bli när man har en unge som det går bra för (som det heter). Minstebror uppnår målen, som det heter. Det kunde ju heta att han lär sig saker och utvecklas som människa, men det är kanske för enkelt i rottingmajor Björklunds skolvärld. En väldigt tydlig pedagogisk sanning är att man lär bättre om man har roligt, blir bekräftad och får utgå från saker man gillar och kan. Men i skola/förskola så fokuserar man nästan alltid på ungarnas brister och just det som dom avskyr ska dom göra mer av. Det är inte smart och inte heller nödvändigt. Man lär sig inte matte om man är ointresserad genom att göra hundra tal till, man lär sig bara att det är bäst att göra som man blir tillsagd. Den svenska skolan som ett tag var på väg at utvecklas rejält förfaller i flum och förenklingar, som det alltid blir när man politiserar vetenskap. Och idag kom propositionen som återinför betyg i sjätte klass. det kommer att leda till att man ännu mer leder undervisningen mot sånt som kan mätas och jämföras. I en kommentar avvisar de rödgröna förslaget, men säger samtidigt att betyg är ett bra urvalsinstrument för högre studier. Men det är fel, betyg är ett enkelt men uselt urvalsinstrument. Politik och pedagogik är inte alltid de såtaste vänner. Pedagogiken vill liksom inte foga in sig i de enklaste politiska slagorden. Minstebror kommer däremot säkert att klara sig bra. Hans föräldrar är vit medelklass med högskoleexamen och arbete. Det är det närmaste en garanti för framgång man kan komma.

Inga kommentarer: