11 mars 2010

Vem bryr sig om vilka som äger bussarna?

Bussarna i Malmö bullrar och kommer inte i tid. Dom trängs med onödigt många bilar och bussfilerna är ynkligt få. Och alla vet att några av linjerna omedelbart behöver kapacitetsstarka spårvagnar för att klara trafikarbetet.
Som radikal lösning på detta problem föreslår sossarna i region Skåne att regionen ska driva trafiken i egen regi och sluta handla upp trafiken.
Och pang vad man sköt sig i foten, då. Istället för att stötta oss som kämpar för bättre kollektivtrafik och färre bilar i stan, så snackar man i gammalsosseanda om vilka som äger bussarna. Man lägger en dimridå istället för att påskynda den nödvändiga omställningen av Malmös trafiksystem. För det spelar ingen roll för oss som åker med kollektivtrafiken om det står SJ, Nobina eller Arriva på bussar, spårvagnar eller tåg. Det som spelar någon roll är att vi kommer dit vi ska, snabbt, bekvämt och miljöbra. Och gärna billigt också.

4 kommentarer:

Niklas sa...

Riktigt korkat av sossarna! Skicka upp dem till Västerås där VL (länstrafiken) driver det i egen regi ska de få se hur himla "bra" det är... Tror de har Sveriges äldsta busspark bland annat...

Anonym sa...

I vär familj tröttnade vi på bussar som aldrig kom i vintras, eller som när de väl kom, var/är trasiga och riktigt rejält skitiga, så nu har vi köpt en bil till i familjen.
Det går inte att ha ett arbete med en tid att passa om man ska åka kollektivt.
Samma sak har tre av mina arbetskamrater också gjort.
Så ser verkligehten ut i Malmö idag/Maria

Razmatazuz sa...

Det handlar inte så mycket om vem som äger bussarna eller spårvagnarna eller tågen eller spåren, men det handlar om att en aktör med ett övergripande ansvar har lättare att samordna trafiken än en myriad av mindre företag med enbart vinstintresse som drivkraft.

Jag förstår faktiskt inte hur man som miljöpartist kan bortse ifrån att avregleringarna av kollektivtrafiken haft negativa effekter, och bortse ifrån att dessa genomfördes av besparingsskäl.

Visst var det säkert en kortsiktig besparing för kommun, landsting och stat, men effekterna för resenärerna har blivit höjda biljettpriser, mindre turtäthet, sämre samordning. Enda lösningen är att återta drivandet och lägga kollektivtrafiken under en gemensam samordnande huvudman. Det finns marknader där konkurrens är positivt och där staten inte skall lägga sig i. Men det finns också marknader där det privata skall hålla sina fingrar borta och där monopol faktiskt kan vara positivt; Kollektivtrafiken är en sådan utan tvekan.

Anders sa...

Maria: jag håller med dig om att bussarna ofta varit skitiga, trasiga och sena. Det försöker vi nu göra något åt. Sossarnas förslag skulle nog tyvärr göra onte värre, precis som Niklas skriver här ovanför.

Raz: vi har måhända olika uppfattningar om avreglering, men här handlar det inte om det utan om upphandling kontra egen regi i Skånetrafiken.