06 mars 2010

Tiden i Malmö på jorden.

Allt var inte fylla och elände. Nästan 20 år gammal flyttade jag in i en tvåa vid Karlskronaplan, som värden rollade vit från bakgården och hela vägen ut mot lilla Åhusgatan. I närmsta cykelaffär köpte jag en begagnad damcykel och så cyklade jag runt och lärde känna min hemstad. På biblioteket i folkets hus vid Nobeltorget lånade jag boken som blev min grundkurs i Malmökunskap och nu ges den ut igen. Jag satt och läste på balkongen och augustisolen sken över Malmö. Jag blev malmöbo på rekordtid. Nu vet jag att det kommer en tid då jag lämnar stan; här vill jag inte åldras och dö. När jag blir gammal ska jag sitta på en balkong i en helt annan stad och gå ut i köket och steka makrill och koka potatis och min Sara ska komma hem från jobbet och vi ska prata om dagen och softa i soffan innan vi somnar tätt ihop i vår säng. Så ska det bli. Cirklar ska slutas. Mer än så säger jag inte.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Inte såå svårt att räkna var man steker makrill.

Anonym sa...

och jag vet var man steker makrill

Anders sa...

Det är inte precis en statshemlighet att jag vill bo i min första hemstad under de sista ljuva åren.