12 mars 2010

Riksdagen ger turkarna en fällande dom.

Idag skämtar vi grovt på jobbet, mina turkiska kollegor och jag. Jag frågar om dom tycker att dom är mördare och dom mumlar om svenskar som världens domare. Alla vi som jobbat med och för människor från Balkan och den nära och mellanöstern vet hur historien ständigt förvanskas och görs till offerkoftor i nationalismens tjänst. Serber, kroater, turkar, greker, palestiner, syrianer, armenier, ja alla alla är det mest synd om och alla är helt utan skuld. Att det är människor som begår eller utsätts för brott och inte några jävla grupper eller folk glöms liksom bort. Det är inte vettigt att riksdagen plockar ut en konflikt och händelse som är 95 år gammal och fördömer just det. Alla hårdjobbande islamofober jublar såklart, samtidigt som enskilda turkar, vilkas farmor och farfar inte ens levde 1915 pekas ut som folkmördare. Och detta till precis ingen nytta. Själv vet jag inte tillräckligt om Armenien och Turkiet 1915 för att kunna uttala mig och jag är övertygad att de flesta riksdagsledamöter är lika okunniga som jag. Däremot vet jag att jag vill integrera Turkiet i EU och att försoning är en bra sak.

2 kommentarer:

Razmatazuz sa...

Exakt. Försoning är en bra sak och detta erkännande ger armenierna, assyrier/syrianer, kaldéer och pontiska greker en möjlighet att lägga denna sak bakom sig.
Erkännandet är inte ett anklagande av Turkiet, det är inte heller ett anklagande gentemot turkar, eller för den delen kurder vilka också var delaktiga i detta folkmord.
Det handlar om ett erkännande av historiska fakta. Det råder konsensus bland världens oberoende forskare på området om att de brott som begicks bör kallas ett folkmord och det räknas som den näst största etniska rensningen som utförts efter förintelsen under andra världskriget. Det är enbart positivt för demokratiprocessen i Turkiet att Sverige (det enda land där alla riksdagspartier är för ett turkiskt EU-medlemskap) gör detta erkännande. Turkiet, liksom alla andra länder med demokratiska intentioner måste göra upp med sin historia, och de oförrätter som begåtts och begås för att kunna vinna omvärldens respekt och för att kunna räknas som en i sanningen demokratisk stat. Att det i Turkiet är brottsligt att kalla det hela för ett folkmord är inte rimligt om Turkiet vill bli medlemmar i EU.

Anders sa...

Riksdagen har aldrig varit platsen för beslut om politiska fakta i en annan del av världen för 95 år sedan. Det bör det inte vara nu heller. Bildt har rätt.