06 mars 2010

Stan är full.

Häromdan pratade vi om knark i personalrummet. Trots att knarket är billigare och mer tillgängligt än någonsin i Malmö, så är det ingen större issue. trots att Sverige är på väg att bli självförsörjande på cannabis, så diskuteras det knappt. "Och trots att knarket är så stort, så är 80 procent av allt våld alkoholrelaterat", sa jag. Då blev det tyst, för så kan man ju inte jämföra. Knark är ju OLAGLIGT. Det är ett obehagligt faktum för många att alkohol är väl så beroendeframkallande som cannabis och bakom allt förljuget tal om AW, nubbar och groggar finns en stor dold problematik. Människor väljer påfallande ofta att möta verkligheten drogade. Stan är full av allt, konstaterar Sydvenskan och jag håller med. här finns det verkligen gott om möjligheter. Men av allt stan är full av, så nog fan måste det vara nåt alkoholrelaterat som dras upp. Snus är snus om än i gyllne dosor. Det spelar ingen roll om du sitter i en begagnad soffgrupp och dricker HB eller på en fancy krog i hamnen och blir packad av bättre sorters mörk öl och whisky, det är samma sak. Det är en drog. Och jag kräver inte att någon ska göra samma livsval som jag, men jag önskar att man åtminstone kallar saker vid dess rätta namn.

2 kommentarer:

Kajsa sa...

Där är vi så eniga du och jag. SÅ eniga!!

ylva sa...

just det!!!