08 mars 2010

Nigeria, Danmark och sonens första GU-möte.

Det är våldsamheter i Nigeria, hör jag P1 morgon berätta. Nu väntar vi bara på att kommunstyrelsens ordförande ska säga att malmöbor med afrikanskt ursprung bör ta avstånd från Nigerias regering om dom vill undgå diskriminering på grund av etnicitet. Men så blir det aldrig. Judar och Israel har alltid en särställning. Och även folk som aldrig skulle definiera sig som antisemiter faller ibland dit. Ingen tror att muslimer i smyg styr media och finansvärlen, men om judar får man säga så. Därför är antisemitismen i en särklass bland rasismer. Nu klär jag mig för att åka buss till ett konferenshotell utanför Helsingör. Just där ska vi handfast prioritera i förvaltningarnas verksamhet och äska medel inför nästa budgetår. Igår var jag med mellanbrorsan på hans första GU-möte. Mötet startade över halvtimman efter utsatt tid, det var segt och tråkigt, men mellanbror satt som ett tänt ljus och söp in. Och vi bjöds på mat och kladdkaka och alla var snälla och glada. Och Hampus Algotsson tog min tolvåring i hand och markerade därmed att han var lika välkommen som någon annan. En sån där enkel gest som funkar inbjudande. GU är bedårande med sin veganprofil och även om det vore lätt att argumentera ner den och framför allt ställa den i relation till synen på exempelvis alkohol, så är det hjärtat på rätta stället. Min son är analytisk och vill tas på allvar och jobba för en bättre värld. Måtte han slippa sunkiga danska konferenshotell.

5 kommentarer:

Helene sa...

:-)

Rasmus Ling sa...

Grön unggdoms alkoholpolicy är restrektiv, och den följs. Kul att han gått med :)

Anders sa...

Jag tycker att det är jättebra att GU har en restriktiv alkoholpolicy, men det känns inte så kul att det fnissas åt bakfyllor i politiska sammanhang. Och att dricka alkohol men inte äta kött är en smula inkonsekvent i mina ögon. Men var och en blir rik på sin religion, som L Ron Hubbard skulle sagt.

Rasmus Ling sa...

Jag har väldigt svårt att förstå hur det kan vara mer inkonsekvent att avstå kött och dricka alkohol, än att som du äta kött och avstå alkohol?

Anders sa...

Alkohol dödar och skadar ett stort antal människor varje år och det är ett stort resursslöseri. Köttproduktion dödar förvisso de aktuella djuren, men skadar knappast någon människa.
Inkonsekvensen uppstår när man avstår kött av solidaritetsskäl, men använder alkohol.