31 mars 2010

Mera framtid.

Framtiden är här. Den klär sig i snygga outfits och bär tro, hopp och kärlek i sin famn. Jag är en stolt medlem i det parti som vågar utmana föreställningar och som vågar gå in ett samarbete med den risk det innebär. Jag instämmer nära nog till punkt och pricka med det som sägs i valmanifestet, men jag skulle på några punkter kunna tänka mig att gå längre, fortare och djupare. Sen finns det saker som jag inte gillar - kvotering av bolagsstyrelser är en sådan sak, precis som det som här kallas möjligheter för småbarnsföräldrar att gå ner i arbetstid. Det förra därför att jag inte vill peta i äganderätten allt för mycket och det senare därför att jag tror att det styr mot traditionella könsroller och familjemönster.
Flera saker saknas i valmanifestet. Att faktiskt låta privata aktörer få möjligheter att konkurrera med länshuvudmän och SJ borde vara i linje med vår strävan att göra kollektivtrafiken billigare och bättre. Rätten för alla barn att gå i en skola som inte indoktrinerar dom i en viss religion borde göras självklar. Riktigt vågat vore också att förespråka internationell solidaritet och samarbete så starkt att vi faktiskt förespråkade en svensk anslutning till euron. Vi gröna borde också lyfta fram funktionshindrades rätt på ett starkare sätt. Om vi inte gör det, så blir det nog inte gjort, tyvärr.

Inget är någonsin perfekt, men PS valmanifest kommer så nära man kan begära. Den tredje kraften i svensk politik visar att framtiden inte är en vision eller dröm, utan konkret politik nu och här.

Inga kommentarer: