13 november 2009

Jodå.

Ibland föll jag själv i den där fällan. Pratade om vardagliga saker som jag gjort med barnen; om biobesök, hemlagad pizza och saft på stranden. Det var sånt som fick ögon att tindra. Ty så illa är det ställt med pappors ansvarstagande att vanligt vardagsföräldraskap ger en makalös pappa stilpoäng och öppnar alla upptänkliga dörrar och famnar. Det är fan inte klokt. Men kärlek är krig utan genevekonvention, så alla medel är tillåtna. Ingen morsa får ligga extra mycket för att hon kokat makaroner och gått till tandläkaren med snoriga ungar, snarare tvärtom. Det här landet är fullt av mammor som tagit ut hela föräldraledigheten, men lagt av att motionera, medan maken gått vidare med karriär och svensk klasiker. Nu sitter hon där, separerad och ensam, medan han varannan helg skyltar med acessoarbarnen inför nya flickvännen nere på lattefiket. Det är så enkelt och simpelt. Det är så vanligt och förutsägbart. Och idag ska det bli myskväll med chips och film. Hemlagade köttbullar. Jodå.

4 kommentarer:

Anonym sa...

och gångbarheten för en ensamstående medelålders mamma med en underbar men vild unge är så sjukt mkt lägre än för en helgpappa som drar till sig kvinnor över 40 som tycker det är såååå gulligt med små barn igen då hennes egna redan är vuxna. Hon går in med hull och hår och höjer denna helgpappa till skyarna för hans insats..... pyttsan....jo jag e bitter!

Anders sa...

Det börjar med att mamman tar ut nästan all föräldraledighet. Sen bara fortsätter det. Det har knappast med dig eller mig som personer att göra. det man kan göra efter en separation är förslagsvis att kräva halva tiden och ansvaret då. Bättre sent än aldrig.

cilia sa...

Ja, det är underligt och gör mig förbannad att jag alltid har en känsla av att han på något sätt är en bättre förälder, för eftersom han har henne halva tiden måste han älska henne mer.
Jag förstår att den känslan ligger hos mig själv och jag vet ju att det såklart inte är så, men det är onekligen lätt att tänka det när jag konstant, KONSTANT matas med detta: Åh, vilken bra pappa som älskar sin dotter sååå mycket (..att han vill ha henne halva tiden).

Jag är kanske bara missunsam? Men jag är väääldigt bra på köttbullar. Fast det är ju inte värt nåt om man inte har kuk.

Anders sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.