22 november 2009

Bilder

Som väldigt ung läste jag en fotobok som hette "Amerikanska bilder". Den skrevs av en man som heter Jacob Holdt, som hade rest runt i USA under fem år på sjuttiotalet med ryggsäck och en liten kamera. Igår såg jag Jacobs bilder igen, och dom tittade på mig från väggarna i de stora salarna på Louisiana, råa brutala bilder i kontrast till det vackra huset och den vackra trädgården, som som sluttar ner mot sundet. "Amerikanska bilder" var en av de böcker och upplevelser som formade min syn på världen och politiken. En annan värld är inte bara möjlig, utan helt nödvändig, det fattade jag när jag såg trashankar, knarkare och fattiga barn med uttrycklösa ögon. Mitt i välfärden, mitt i västvärlden. Jag lånade boken om och om igen från biblioteket i den lilla skithålan jag bodde, för världen var så gigantisk svår och till för att förändras. Nu ser mina medelålders ögon samma bilder igen och hela mitt vuxna livs erfarenheter säger att det är lika sant nu som då. En annan värld är nödvändig. Efter de amerikanska bildernas brutala tydlighet, så satt vi i trädgården och drack kaffe och såg ut över sundet. Ven lyste grågrön i det blåa och det kändes som våren kommit tillbaks. Sen smög vi ner i Louisianas katakomber och såg en annan utställning och städer och grön arkitektur. Vi ska bygga täta blndade städer med mycket grönska och inte sprida ut oss över jordens yta. Här har vi just det intro till den andra nödvändiga världen som vi behöver. Vi ska bygga för gemenskaper och ekologisk balans. Sara och jag gick omtumlade ut från Louisiana och tog tåget vidare in till Köpenhamn. Gick där hand i hand längs kajen och såg nytt och gammalt förenas i Nordens största stad. Det var alldeles vindstilla och den nya operan var upplyst, inbjudande.

Inga kommentarer: