28 juni 2007

Var är gud?

Favvoexet och jag pratar skola, efterom hennes också ska in i systemet i augusti.
Hon ska försöka få bort skolavslutningen i kyrkan.
Ja, lycka till.
Är det svårt i Malmö, så är det säkert helt omöjligt i hennes vita medelklasskranskommun.
Men det är bra att hon vill.
Religion är en märklig företeelse.
När jag var på muséet läste jag att man på medeltiden trodde att odöpta barn som dog förvandlades till fladdermöss.
Och kan man tro att ett tunt kex och lite vin förvandlas till kropp och blod, så kan man väl tro det också.
Frågar ibland mig vad gud gör om han nu finns.
Inte fixar han det som är kasst ivärlden i alla fall.
Och var är han?
Överallt och ingenstans?
Nej, det funkar inte för mig, inte alls.
Minstebror skrattar när jag frågar om han tror på gud: "Nääähä, varför frågar du det?"
Allt det där kunde väl vara lite sorglustigt, om det inte vore för att ledare som George Bush och Göran Hägglund (hahaha) faktiskt tror att gud gett dom ett uppdrag att fösa hem kvinnorna till spisen eller döda araber eller vad det nu kan vara.
Andra som tycker sig höra röster får psykiatriska diagnoser.
Jag vet vilket jag föredrar.
Personligt ansvar går inte ihop med gudar och beläten.
Jag får i alla fall inte ihop det.
Inte minstebror heller och det bådar ju gott.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gud fixar inte "allt" i världen eftersom vi har den fria viljan. Det valde Adam och Eva

Cec

Anders sa...

Så Adam och Eva valde åt mig med?
Ja, jag hänger inte med. men var och en blir salig i sin tro.

Anonym sa...

Religionen kan ha ett syfte, t.ex. kan det ge ett lugn och en frid åt människor som kanske är allvarligt sjuka osv. Jag tror att det kan kännas jävligt skönt och bekvämt att tro på någon gud, att det kan finnas en ro i att tro att allt löser sig till det bästa till slut, att det skulle vara "guds plan". Ungefär som att vara hög på något annat än religion, amfetamin, hasch eller vad fan som helst. Lyckligt ovetande om verkligheten. Varför inte, liksom? Det är upplevelserna som betyder nåt. Förstår du hur jag menar? Men annars håller jag med, skolavslutningar osv. ska hållas utanför skolan, i nån park, på nån strand eller var fan som helst. Men det ska inte vara förknippat med religion.

Anonym sa...

Själv gillar jag min numera 15-åriga tös och hennes klarsynthet redan som sjuåring - "Bibeln är ju bara en stor sagobok!" var hennes kommentar efter en dag i skolan när fröken passionerat pratat om Jesus och hela köret :)

Själv håller jag mig till det jag samlat under snart 40 år, dvs en himla soppa av allt möjligt!