25 januari 2009

Det värsta som finns.

Det är söndag och jag hinner läsa Sydsvenskan från pärm till pärm (om jag så önskar). Det är skönt med prasslet från gammelmedia, som det kallas. Inte ett ord om Liza Marklund eller IPRED. Kaffe och P1 kompar, ända tills prästen säger att kyrkan har fått ett uppdrag från gud. Ett uppdrag från gud? Som Bush, bin Laden och alla dom där andra. Om gud finns så delar han ut många och skiftande uppdrag, får man säga. Igår stod jag mitt på Kungsgatan, helt maktlös och gudlös och undrade om jag någonsin skulle få se min unge igen. för borta var han, spårlöst. att han sen kom tillbaka efter en timme, lugn som en filbunke ändrar inte på insikten om att man trots alla försiktighetsåtgärder och trygghetssystem inte kan rå på allt. Maktlös är det värsta som finns.

1 kommentar:

Mamman på väg sa...

Ja. Maktlösheten är värst, och föräldraskapet låter den få fullt tillträde.

Jag, som nte längre är gudlös, tror att det är viktigt att skilja sin egen förhoppning att ens vilja skall vara Guds från de uppdrag som Gud nog trots allt ger -uppdrag som sällan har med bomber och gränsvakter och taggtråd att göra... Som kanske oftare handlar om att ta en liten en vid handen och hjälpa honom leta upp sin pappa.