05 september 2008

Därför: nej.

Birger bloggar om den just påbörjade medlemsomröstningen i sin och pratar flera gånger om visionen att Sverige ska lämna EU. Det där med visioner begriper jag mig inte helt på, det får jag medge. Jag jobbar politiskt för saker jag vill se genomförda här och nu eller på lite längre sikt. För mig hänger visioner ihop med utopier och jag gillar ingetdera. Önskelistor är inte min grej och jag tror politiken ska planera snarare än att drömma. Och som gillar jag acceptans, alltså att man inser att man står där man står på jorden och utgår från det. Jag är en fullfjädrad reformist och i hög grad pragmatiker. En Bob Houghton-grön, som vill ta bollen till målet så snabbt det går. Inga klacksparkar i eget straffområde, inga egodribblingar. Därför vill jag inte att Sverige ska lämna EU eller att organisationen upplöses. Vi ska fajtas överallt där vi får vara med. Jag tror inte heller att det är möjligt att utträda ur EU eller upplösa organisationen och det är rätt väsentligt när jag sätter upp politiska mål. Sen ligger det i vilket fall som helst inte i min natur att rusa ut ur ett rum, smälla igen dörren för att aldrig återvända.Jag föredrar att diskutera och försöka övertyga.

Således: utträde ur EU är varken möjligt eller önskvärt. Därför: Nej.

Inga kommentarer: