06 september 2008

Därför: nej - fortsättningen.

Jag har kollat lite på EU-hatarnas hemsida och det som syns där gör mig ännu tryggare i mitt ställningstagande. En efter en säger dom att EU är dåligt organiserat och fattar ogröna beslut. No shit. Sverige är också dåligt organiserat och riksdagen fattar högerbeslut. Dags för utträde och upplösning där med, kanske? Någon skriver tårdrypande om att Schengensamarbetet gör det svårare för utomschengenmänniskor att komma till Sverige. Fel som fan. Eftersom framför allt Spanien har generösare invandringregler än vi, gör Schengen det LÄTTARE för folk att komma hit. Sveriges migrationspolitik rosar fanemig inte marknaden. Ett utträtt Sverige kommer att vara ett nationalistiskt, ganska obehagligt och inskränkt samhälle. Max Anderssonretoriken: att prata om att alternativet står mellan ett svenskt grönt samhälle och ett högereuropa är inte sant. För att utträda ur EU måste man slå följe med jimmisar, Lundgrenar och såna. Inte stabila mittenmänniskor precis, utan snarare politikens utmarker. Det motsatta scenariot är mer sannolikt: att europasamarbete motverkar inskrönkthet och rasism och att hårda minimiregler för skit och utsläpp gör Europa grönare. Därför nej och ju mer jag hör jasidan prata, desto mer nej blir jag.

Inga kommentarer: