18 september 2008

Sjuk

Jag är sjuk. helt vanligt jävla sjuk, vilket hör till ovanligheterna så till den milda grad att jag in i det längsta påstod att det inte alls var frågan om någon snuva, utan att et var min mystiska allergi som visade sitt fula tryne för världen. Men sen frös jag på bussen när alla andra tyckte att det var för varmt och efter det gav jag upp. Okej, för fan, jag är väl sjuk då. Så jag halvligger i soffan och karensar. Sålänge jag hade privata dagisbarn så kunde man kalla det för vab, mot att man höll ungen hemma, men nu får jag snällt pynta in. När jag började jobba på åttiotalet var sjukersättningen 90 procent från första dagen, ändå var sjukfrånvaron lägre än nu. Fundera på det, socialminister Göran Hägglund, innan du tar ännu mer från oss. På jobbet märks ramadan en del. Nån morsa har huxflux blivit slöjbärare, men så hände det sensationella att en annan morsa en dag dök upp utan slöja, för att glatt ta emot personalens komplimanger. Dagen efter var hennes hår mer dolt än någonsin. "Det blev fel", sa hon kort. Vår del av Rosengård är i stora stycken som en liten by med stark social kontroll. En kvinna får inte sticka ut så det stör ordningen och vackert hår ner till midjan på en arabisk fyrabarnsmamma sticker ut. Hon tror liksom att hon är något, när hon i själva verket är en vandrande haram. Såklart man kan säga att hon frivilligt tog på sig slöjan igen, precis som man kan säga att mäns låga uttag av föräldraledighet är ett uttryck för vårt fria val.
strukturerna finns, skulle jag säga, strukturer och klasspolitik. Det kostar mig över tusen spänn att vara hemma idag, men å andra sidan får jag uppåt trehundra spänn i sänkt skatt nästa år. Saker hänger inte alltid ihop. Eller så är det just det dom gör.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur hög lön har du om en dag kostar över tusen spänn efter skatt???

Anders sa...

Jag tillhör den översta percentilen i mitt yrke, kan jag säga. Det brukar bli typ tusen spänn vid karensdag.