08 maj 2007

Solregn och bajs.

Igår när jag suttit och skrivit inne på kontoret och kom ut till ungarna vid tvåtiden gick vår lilla hjälpfröken och hämtade gitarren och en pall.
Utan att jag sagt nåt.
Haha, antingen gör jag ingen annat än att spela och sjunga på jobbet i barnens ögon, eller så tycker hon det är särskilt kul.
Instrumentlådan kom också fram och sen brakade det loss:
Sjörövarfabbe.
Här är Gaisarna från Götet.
Vi fortsätter att spela rocknroll.
Jag hade en gång en båt.
Heja, heja Grönsvart (= living after midnight med svensk text).
Pippisången.
Stock och stensången.
Här indoktrineras det friskt, förstår ni.
Alla ska bli grönsvarta revolutionärer.
Så är det.
Det var regn och sol om vart annat. Och solregn ibland.
Dagens stora musiksamling hade däremot ett bajstema.
Alla sånger kan vara bajssånger om man bara vill.
Det är roligt och lite förbjudet.
Undrar om jag blir inkallad till chefen för det?
När det ryktades att jag kallat barnen för "miffoungar", fick jag en tillsägelse om att det stred mot likabehandlingsplanen.
Eller hur?
Barn fattar ironi och en knastertorr präktig verksamhet är bara tråkig.
Och inte ett dugg revolutionär.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Man kallar bara människor man tycker om för miffon så vad kan vara fel med det liksom. Och bajshumor ÄR roligt. Så är det med det.
/ T

Anders sa...

Eller hur. Chefen är INGET miffo. Du, däremot..

Anonym sa...

Barn fattar INTE ironi!

Anonym sa...

Jo, det gör de. Om man lär dem det. Även sarkasm. Jag har en fyraåring här hemma som springer omkring och fäller sarkastiska kommentarer varenda dag. Sådan far, sådan dotter ...!

Anders sa...

Sarkasmer är inget kul, men ironier kan vara det, speciellt om det är självironi. Och barn fattar, men man måste vara övertydlig.

Anonym sa...

Jo ... vissa sarkasmer är kul. Speciellt när de kommer plötsligt och från en fyraåring.
Pappan till dottern: "Älskling, hur vore det om du sträcker ut benet ordentligt när jag tar på dig blöjan?"
Dottern till pappan: "Pappa, hur vore det om jag tog på mig blöjan själv?"

:-)

Anonym sa...

Vaddå barn fattar inte ironi? Finns det någon forskning på det eller vad grundas den åsikten på?
Barn är smarta, de fattar ofta mer än vad vi vuxna gör men ibland måste man som sagt vara väldigt övertydlig som Anders säger.

Anonym sa...

Här bla annat.

http://www.tryggabarn.nu/barn/Page13083.html

..och om jag inte minns fel så hade du med att göra med barn under 10 år?

Anonym sa...

http://www.tryggabarn.nu/barn/Page13083.html

Anonym sa...

Ok, länken fungerar tydligen inte, men under "barn och humor" står det att läsa bla.

Anonym sa...

Tack för tipset, den ska jag absolut läsa. Men som vanligt så ser jag inte alla rapporter som något generellt som alltid stämmer och som alltid fungerar. Utan jag läser naturligtvis av den aktuella barngruppen. Alla fungerar vi olika. Jobbar för övrigt med barn från ett till 13 år.