14 maj 2007

Nunnedok och munkjackor.

Jag tycker inte att det är okej med religiösa skolor och friskolor, tänker jag när min lilla ett-tvåårsgrupp träffar på nunnorna och ungarna från katolska förskolan på lekplatsen.
Nunnorna verkar för all del snälla, det är inte det saken gäller.
Vi hälsar glatt och snackar en stund.
Nunnorna är engagerade, men det är ett engagemang som bygger på att sanningen är en och odelad. Det är förfärligt och totalitärt och kan det inte stoppas, så kan vi i alla fall bestämma att skattepengar inte ska finansiera dumheterna.
Principen om att olika sorters människor, idéer och värederingar ska mötas i skola och förskola är viktig för mig. Att även den lilla individen ska se att det finns en mångfald, lära sig att självständigt ta ställning.
Det är en varm dag, så jag tar av mig min munkjacka.
Nunnorna behåller sina dok på.
Väder och vind biter inte på deras övertygelser.

Inga kommentarer: