29 maj 2007

Nu.

En evighet, en kort sekund pratar min vän och jag om strukturer, stenhårda som härdat stål. Hur jämställdheten går över när barnen kommer, hur svårt det är att bryta mönster, att stå emot omgivningens förväntningar.
Ja, jävlar, den vackraste rymdblomma kan förvandlas till en deltids- men ändå dubbelarbetande småbarnsmorsa, bara för att det finns så mycket man inte tänkt på.
Att män blir pappor till exempel.
Att grunden i jämställdhetsarbetet är att vi män ändrar oss.
Det privata är politiskt, så därför måste det politiken styra ända in i privatlivet.
Kvotera föräldraledighet och vab.
Nu.

Sneddar över torget med kassar från coop extra.
Det är kvavt som i en deckare från amerikanska södern.
Det blir nog åska i natt med.
Möter sonen med kompis på väg ner, när jag är på väg upp i trapphuset.
Bollen låg i skohyllan under en jacka.
Så kan man beskriva livet i familjen vilse.

Det blir lax till middag, till lunch åt jag falafel.
The real thing.
Rosengård C.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kvinnor behöver också ändra på sig.

Anonym sa...

"Det privata är politiskt" ... utveckla gärna. Och var drar man gränsen?
Nä, jag vill gärna råda över vad som är privat (bl.a. hur ofta jag resp. gubben tar ut vab för dottern), jag är fullt kapabel att bestämma det själv. Att du som politiker skulle klampa in i mitt privatliv på det sättet känns kränkande. Jag är en kvinna. En människa. Jag behöver inte vägledas eller kvoteras.
Du brukar vara så klarsynt och "nära" när det gäller djupet, men politiskt vill jag påstå att du är just - vilse. Jag är rädd för den typen av politik du vill föra: den som "lär" min dotter att kvinnor och män behövs styras. Att med tvång styra vår vardag.

Anders sa...

anonym: ja, sluta ta skit!

helena: våra privatliv kränks dagligen av könsmaktsstrukturer och annat. Det är politiskt att män tar ut mindre än en fjärdedel av all försäldraledighet (och i det ingår de två pappamånaderna och sk älgjaktsföräldraledighet, där farmor passar barnen)och det är en politisk handling för våra döttrars rätt att vara individer mer än flickor att här och nu i våra hem ändra på det.
Det största lurendrejeriet i sammanhanget är att människor som är fångade i strukturerna faktiskt tror att de träffar självständiga val.
Rent konkret har naturligtvis staten rätt att bestämma villkoren för att betala ut bidrag. Men den här regeringen lär inte ändra politik i feministisk riktning, eftersom man valde att ge bort familjepolitiken och socialförsäkringarna till kd.

Anonym sa...

När du säger "Det största lurendrejeriet i sammanhanget är att människor som är fångade i strukturerna faktiskt tror att de träffar självständiga val" så är det svårt att ta ditt resonemang på allvar. Tänk om sd skulle rättfärdiga sin idioti med att "det största lurendrejeriet är att människor som är toleranta egentligen bara är fångade i "alla-lika-alla-olika"-flugan".
Det räcker inte att komma med den raden; det är som att säga "jaja, jag skiter i vad du TROR, jag vet att jag har rätt". Substans, tack. Vart har du fått det ifrån? Att jag inte kan göra självständiga val? Att jag TROR att jag gör självständiga val när det "egentligen" (enl. dig) är så att jag är så liten och klen så att jag blir fångad i könsmaktsstrukturer. Bara för att jag råkar ha ett par bröst?! Vem är det egentligen som delar in män och kvinnor i strukturer, om inte ni? Snacka om att be om politikerförakt när du som politiker förringar mina val och förutsätter att bara för att jag gillar rosa, att det beror på att det är "socialt" betingat!
Nej, som jag sa tidigare, jag trivs på din blogg, läser ofta, men politiskt står vi lååångt ifrån varandra. Kanske kan jag få ett plus av dig eftersom jag cruisar omkring med en volvo flexifuel *s*
Och trycket över bröstet, paniken, det går att leva med ångestsyndrom. Jag har gjort det i elva år, och jag lever fortfarande. Ta hand om dig.

Anders sa...

Det finns två möjliga skäl till att kvinnor tar ut nästan all föräldraledighet. Det ena är biologi, att det är nturens mening att män ska försörja och kvinnor passa spis och barn och det andra är strukturer. Det är lite för många som "väljer" samma sak för att man skulle kunna tro att det rör sig om fria val, men för få för att det det skulle vara biologiskt betingat.
Det leder mig fram till uppfattningen att strukturer existerar.
Strukturer är som jag ser det ett socialt mönster som står utanför individens omedelbara kontroll.
Kvinnor stannar hemma med barnen, får lägre lön och ställning på arbetsmarknaden..och stannar hemma med nästa unge med. Det uppväxande släktet ser detta och kopierar mönstret. Om vi inte gör motstånd.

Anonym sa...

Och detta motstånd görs bäst med tvång? Är det vad du menar? Om du delar upp exempelvis föräldraledigheten i två delar; viker en del åt mamman och en del åt pappan, så är detta i praktiken att tvinga mamman resp. pappan att stanna hemma, oavsett konsekvenser. Man kan välja att avstå att stanna hemma pga att staten inte tänker betala ut nån ersättning till exempelvis pappan som vill ta över mammans f-ledighetsdel. Eller tvärtom - i jämställdhetens namn. Men då får du två val; familjen måste kanske sälja tillgångar (bostad, bil) för att kunna stanna hemma längre med knodden, eller så placerar du knodden på dagis vid nio månaders ålder. Pest eller kolera.
Missförstå mig inte, jag tror inte att du som politiker vill petimeterstyra mitt liv, men jag bli darrig av att någon, satt i styrande position, inte tror att jag har intelligens nog att välja vad som är bäst för min familj. Det luktar storebror lång väg. Och jag undrar vart gränsen kommer att gå?